تبلیغات
عاشقان ولایت - چرا مدت غیبت صغرای امام زمان(عج) نسبت به غیبت کبرای ایشان کم‏تر است؟
عاشقان ولایت
یا مهدی ادركنی

لینکدونی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

چرا مدت غیبت صغرای امام زمان(عج) نسبت به غیبت کبرای ایشان کم‏تر است؟

بسمه تعالی

در مورد کوتاه بودن زمان غیبت صغری نسبت به غیبت کبری بیان می‏داریم:
چون غیبت کامل و تام، غیبت کبرا است و غیبت صغرا حالت مقدّمی و گذری دارد، آن چه که از پیش در مورد غیبت خبر داده شده بود، عمدتاً غیبت کبرا بود، چون که در این دوره است که امام مهدی(عج) به کلی از دیده‏ها پنهان است؛ در دوره غیبت صغرا وکیلان و نائبان حضرت می‏توانستند با ایشان ملاقات نمایند، حتی با واسطه کارگزاران حضرت در سازمان مخفی وکالت، برخی از شیعیان به حضور حضرت امام مهدی(عج) مشرف می‏شدند تا به ولادت، امامت و حقانیت امام بیش تر ایمان آورند و شیعیان با ایمان مستحکم در دوره غیبت کبرا قدم بگذارند. اصولاً همان گونه که از نام این دو غیبت برمی‏آید، صغرا به معنای زمان کوتاه و کبرا به معنای زمان طولانی است و نام صغرا و کبرا بر این دو نوع غیبت با توجه به همین مسئله (زمان کوتاه و طولانی) اطلاق شده است. اما در توضیح مقدمه بودن غیبت صغری برای کبرا قدری به گذشته برگردیم از زمان پیامبر(ص) تا زمان امام حسن عسکری(ص) هر یک از سیزده گوهر عصمت و طهارت(ع) در مورد غیبت بسترسازی نمودند. شیخ طوسی در این باره می‏گوید:"اخبار شایع و رایج رسیده از پدران مهدی (عج) که مدت‏ها قبل از وقوع غیبت، صادر شده‏اند، دلالت بر امامت وی دارند. اخباری که گویای آن است که صاحب این امر، غیبتی خواهد داشت و توضیح می‏دهد که این غیبت چگونه خواهد بود، و چه اختلافاتی در آن واقع خواهد شد و چه حوادثی رخ خواهد داد و خبر می‏دهد که او دو غیبت خواهد داشت و یکی از آن‏ها طولانی‏تر از دیگری است". (1)
این زمینه‏سازی برای ورود شیعه به عصر غیبت در زمان دو امام هادی و عسکری(ع) تقویت شد تا جایی که امام هادی(ع) ارتباط مستقیم خویش را با بسیاری قطع کرد و یا کاهش داد و امام عسکری(ع) از پس پرده با خواص و دیگران سخن می‏گفت.(2) چون که احتجاب و غیبت ناگهانی امام معصوم(ع) می‏توانست وضع دشوار و غیر قابل تحملی را برای شیعه پدید آورد، می‏بایست شیعه از پیش آمادگی پذیرش این زمان را کسب نماید.
کاهش ارتباط مستقیم دو امام هادی و عسکری(ع) با شیعیان، نیز سازمان‏دهی و تقویت سازمان وکالت (سازمانی مخفی که از زمان امام صادق(ع) پایه‏گذاری شد و تا پایان دوره غیبت صغرا فعالیت داشت) بستر را آماده می‏کند تا شیعه در مواجهه با پدیده غیبت به گمراهی و اعوجاج نغلتند، و اگر مشکلی پیش آید، با سازمان مخفی وکالت مرتفع گردد. با این همه تلاش، در آغاز غیبت صغرا مشکلاتی برای شیعیان پدید آمد. وجود دوره غیبت که نوعی حالت برزخی و بینابین بودن دارد، این اعوجاج‏ها را زدود. در آغاز غیبت صغرا با تلاش‏های صادقانه و خالصانه کارگزاران امام مهدی (عج) در سازمان وکالت، تمامی شک و شبهه شیعیان درباره ولادت و امامت امام مهدی (عج) مرتفع شد. این‏ها از آثار درخشان غیبت صغرا است. بنابراین غیبت صغرا مقدمه و زمینه ساز غیبت معهود الهی است؛ یعنی غیبتی که دیگر امام مهدی (عج) از دیده‏ها به کلی پنهان می‏شود و شیعه در آزمایش بزرگ قرار می‏گیرد و مدام در حالت انتظار و آمادگی برای یاری دولت عدل مهدوی به سر می‏برد.
غیبتی که به صورت کامل و تمام برای امام مهدی (عج) خدا مقدّر نموده، غیبت کبرا است. لیکن به جهت کاسته شدن مشکلات، غیبت صغرا به عنوان مقدمه قرار گرفته بود. بدین جهت است که زمان غیبت صغرا محدود و کوتاه بود. برای آگاهی بیش تر می‏توانید به کتاب تاریخ عصر غیبت ، نگاهی تحلیلی به عصر غیبت امام دوازدهم (عج) مؤلفان پور سید آقایی، جباری، عاشوری و حکیم رجوع نمایید.
پی‏نوشت‏ها:
1 - شیخ طوسی، الغیبه، ص 101.
2 - اثبات الوصیه، مسعودی، ص 262؛ سید محمد صدر، تاریخ الغیبه الصغری، ص 222.


درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : عشق ولایت

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • نظر شما در مورد وبلاگ عاشقان ولایت چیست؟






نویسندگان