تبلیغات
عاشقان ولایت - ادله نقلی ولایت فقیه
عاشقان ولایت
یا مهدی ادركنی

لینکدونی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ادله نقلی ولایت فقیه

بسمه تعالی

ادله ی ولایت فقیه

برخی در بیان ادله ولایت فقیه ، آن را از امور قطعی و مسلم دانسته اند ؛ از جمله امام خمینی (ره) در كتاب البیع می فرماید: « ولایت فقیه با ملاحظه جوانب آن از اموری نیست كه نیاز به دلیل و برهان داشته باشد.» همچنین در آغاز كتاب ولایت فقیه می نویسد:« ولایت فقیه از موضوعاتی است كه تصور آنها موجب تصدیق می شود و چندان به برهان احتیاج ندارد به این معنی كه هر كس عقاید و احكام اسلام را حتی اجمالاً دریافته باشد چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور آورد بی درنگ تصدیق خواهد كرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت.» صاحب جواهر (ره) می فرماید :« شاید ولایت فقیه نزد فقهای امامیه از مسلمات و ضروریات دینی باشد. »

بزرگان شیعه نیز بر ولایت فقیه ادعای اجماع نموده اند چنان چه محقق كركی مدعی اتفاق نظر اصحاب بر ولایت فقیه شده است.

علاوه بر ادعای بداهت و اجماع بر ولایت فقیه از سوی برخی علمای شیعه می توان ادله اثبات ولایت فقیه در دوران غیبت را در سه گروه عقلی ، تجربه تاریخی و نقلی بازگو نمود.

ادله عقلی

دلیل اول : لزوم رهبری شایسته برای اداره حكومت اسلامی

1-     حكومت دینی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

2-     رهبری حكومت دینی دارای شرایطی است كه مهمترین آنها عبارتند از : الف ) علم به دین یا تفقه كه شامل آشنایی عمیق به معارف دینی و توانایی استخراج احكام و مقررات مورد نیاز از منابع و متون دینی می شود. ب) عدالت و امانت كه شامل ملكه و صفتی نفسانی و رفتاری رهبر می شود كه او را خدا ترس و نسبت به وظایف خود در پیشگاه الهی پایبند می كند ؛ همچنین وی را از معصیت و نافرمانی خداوند باز می دارد. ج) توانایی برای اداره و سرپرستی جامعه اسلامی و داشتن قدرت و توانمندی اراده شرط لازم و اجتناب ناپذیر در رهبر است.

3-     جمع شرایط فوق انحصاراً در فقیه عادل و واجد توانایی اداره شؤون حكومت اسلامی امكان پذیر است.

دلیل دوم : استمرار جریان امامت

1-     اصل بر آنست كه در جامعه حكومت پیامبر (ص) و امام معصوم (ع) برقرار باشد.

2-     در عصر غیبت كه دستمان از دامان رهبری معصوم كوتاه است باید رهبری جامعه اسلامی را كسی عهده دار باشد كه از جهت خصوصیات نزدیك ترین فرد به معصوم است.

3-     بر حسب قاعده (ما لا یدریك كله ، لا یترك كله ) و ( مسئولیت و تكلیف در پیشگاه باری تعالی به اندازه قدرت و توان بر انجام تكلیف ) نزدیك ترین فرد به امامت و رهبری مطلوب فقیه جامع الشرایط بوده و صفات فقاهت و اجتهاد ، عدالت ، تقوا و همچنین توانایی اداره جامعه اسلامی تنزیل یافته ی صفات متعالی رهبری معصوم است. باید در بین كسانی كه واجد این شرایط هستند فقیه جامع الشرایطی زمام امور را به دست گیرد كه در آشنایی به قوانین ، در تقوا و از جمله تقوای سیاسی و اجتماعی ، در رعایت عدالت اجتماعی ، اجرای قوانین ، حسن تدبیر و مدیریت جامعه ، برخورداری از مهارت در عمل ، شناخت راهكارهای عملی اجرای قوانین ، مبارزه با شیطان و هوای نفس و ترجیح مصالح اسلام و مسلمین بر منافع فردی و گروهی بر دیگران برتری و تقدم داشته باشد.

دلیل سوم : لزوم قانون الهی و مجری قانون

1-     عقل سلیم حكم می كند كه سعادت انسان در گرو عمل كردن به قانون الهی است.

2-     بشر به تنهایی از تدوین قانونی بی نقص برای سعادت دنیا و آخرت خود عاجز است.

3-     انسان كاملی به نام پیامبر قانون الهی را برای جامعه بشری به ارمغان می آورد.

4-     قانون هرچند عالی و مطلوب باشد بدون اجرا تاثیر گذار نیست.

5-     اجرای بدون خطا و لغزش قانون الهی نیازمند عصمت است. خداوند پیامبر و سپس امامان معصوم را برای ولایت بر جامعه اسلامی و اجرای دین منصوب كرده است.

6-     دور از حكمت ولطف خداوند است كه در زمان غیبت امام معصوم (عصر غیبت) مسلمانان را بدون رهبر رها نماید و دین و شریعت خود را بی ولایت وا گذارد.

7-     بنابراین فقهای جامع الشرایط كه نزدیكترین انسان ها به امامان معصوم از جهت علم وعدالت ، تدبیر و لوازم آن می باشند به عنوان نایب از امام عصر (عج) به ولایت بر جامعه اسلامی در عصر غیبت مامور و منصوب هستند.

تجربه تاریخی

هر گاه رسول خدا (ص) از مدینه برای مدتی طولانی خارج می شدند شخصی از صحابه را به جانشینی انتخاب می فرمودند. همچنین برای مردم شهرهای دیگر و مناطق دورتر نیز نمایندگانی می فرستاد تا به جای او به امور مردم رسیدگی نمایند و نسبت به امر رهبری امت پس از خود نیز اهتمام جدی داشت چنان كه این مطلب را در اولین دعوت رسمی از نزدیكان خویش بیان نمود. سیره امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و امام حسن وامام حسین وسایر ائمه (علیهم السلام) نیز همین بود كه امور شیعیان وامت را بدون سرپرست رها نمی كردند و در موقعیتی كه خود حضور نداشتند جانشینی را به مردم معرفی می نمودند.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : عشق ولایت

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • نظر شما در مورد وبلاگ عاشقان ولایت چیست؟






نویسندگان